photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۳_۱۸-۲۷-۲۷.jpg

#تا_دانشگاه_هویزه
#بریده_کتاب

«تا دانشگاه هویزه ...»، به استادی سیدحسین علم‌الهدی:
کربلای هویزه که در نیمه دی ماه سال ۵٩ به وقوع پیوست برای آن بود که در سایه‌سار آن درخت بلند باشکوه، علم‌آموزی مجالی و فرهنگ و اندیشه، فرصتی پیدا کند، همۀ آن خون‌های پاکی که ریخته شد نبود مگر آن‌که بشریت از جهالت نجات پیدا کند آن‌چنان که سالار همین شهیدان حضرت حسین‌بن‌علی نیز با این انگیزه قیام کرد و به شهادت رسید، " وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَة"
آن وصیتی که سید حسین علم‌الهدی به برادرش سید حمید کرد مؤید همین مطلب است که برادر را به مبارزه‌ای دیگر فراخوانده بود و پس از جنگ تحمیلی، عرصۀ جنگ علمی- فرهنگی را فراروی خود می‌دید تا آن‌جا که به برادرش وصیت کرده بود که: پس از پایان جنگ، باید به حوزۀ علمی سفر داشته باشیم.

https://b2n.ir/894805
https://b2n.ir/430163
https://b2n.ir/345558

 

#شهید_علم_الهدی
#نشر_سدید
@sadidisu_ir
@tanhaelaj

🔰هر که کارش بیش اشکش بیشتر

🔻تعریف
کنایه از اینکه کسی که مسئولیتش در هیئت سنگین‌تر است و بار بیشتری روی شانه اش هست بیشتر باید توسل و بکاء و اشک داشته باشد. از آن طرف، هرکس برای اهل‌بیت بیشتر کار کند به او رزق توسل بیشتری خواهند داد.

🔻ریشه معنوی
هرکس مسئولیت بالاتری دارد باید خلوت بیشتری داشته باشد تا وجودش آمادگی تحمل آن مسئولیت را داشته باشد. آیات یکم تا هشتم سوره مزمل را فعالان مجموعه‌های فرهنگی دریابند:
«يا أَيهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّيلَ إِلَّا قَلِيلًا * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا * أَوْ زِدْ عَلَيهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا * إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيكَ قَوْلًا ثَقِيلًا» اي جامه به خود پيچيده! شب را، جز کمي، به پاخيز! نيمي از شب را، يا کمي از آن کم کن، يا بر نصف آن بيفزا، و قرآن را با دقت و تأمل بخوان؛ چرا که ما به‌زودي سخني سنگين به تو القا خواهيم کرد!

🔻کاربرد
برای تذکر به بچه‌های خادم و بیان در جلسات کادر.

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
جهت مطالعه بیشتر به اثر «آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم» از همین مجموعه مراجعه شود.

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
اگر کار زیاد در هیئت باعث انکسار بیشتر نشود خطرناک است؛ همین!

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۳_۱۸-۲۳-۲۵.jpg

...تا دانشگاه هویزه

آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند...
تقدیم به استاد دانشگاه هویزه، شهید سیدحسین علم‌الهدی که خود شاگرد کوچک دانشگاه کربلاست. از منظر رفتار سازمانی شخصیت او را باید تحلیل کرد و به عنوان الگویی منقح و مدون ارائه داد...این اثر با تبیین نظری اردوی خادمی شهدا در یادمان شهدای هویزه به‌مثابه دانشگاه تربیتی، به مصادیق عملی آن نیز می‌پردازد. در نتیجه، برای همه فعالان فرهنگی به‌ویژه در زمینه برگزاری اردوها قابل استفاده است.

*نیمه دی ماه 59 سالروز شهادت شهید علم الهدی

#تادانشگاه_هویزه
#شهدا
#خادمی
#سبک_زندگی
#حجت_الاسلام_علوی
@tanhaelaj

🔰الهی حبیب شی

🔻تعریف
دعای عاقبت به خیری. آرزوی پیرغلامی برای شخص داشتن. الهی پیرغلام شوی!

🔻پیشینه و ریشه معنوی
حبيب بن مُظاهر اسدى كه در منابع رجالى و تاريخى، از وى با نام حبيب بن مُظهّر فَقعَسى نيز ياد شده، از ياران خاصّ امام على، امام حسن و امام حسين(ع) بوده است ؛ بلكه به گفته ابن حجر، دوران پيامبر خدا(ص) را نيز درك كرده است. وى در دوران حكومت امام على(ع)، يكى از اعضاى «سپاه ويژه» ايشان كه «شُرطَةُ الخَميس» ناميده می‌شد، بوده است. مذاكرات حبيب بن مظاهر با ميثم تمّار و رُشَيد هَجَرى درباره آينده، نشانه آن است كه آنان، از اصحاب سِرّ امام على(ع)، و برخوردار از كمالات بلند معنوى و علم مَنايا و بلايا (مرگ‌ها و حادثه‌ها) بوده‌اند. وى، در زمره نخستين كسانى بود كه از امام حسين(ع) براى آمدن به كوفه، دعوت كردند و پس از ورود مسلم(ع) به كوفه و قرائت نامه امام(ع) براى مردم كوفه، پس از عابِس كه ضمن اظهار ترديد در صداقت مردم كوفه، سوگند ياد كرد كه شخصاً دعوت امام(ع) و نماينده ايشان را می‌پذيرد و براى رضاى خدا با دشمنان آنان می‌جنگد تا خدا را ملاقات كند، از جا برخاست و گفت: خداوند، تو را بيامرزد! آنچه را در نظر داشتى، با سخنى كوتاه، بيان كردى. سپس گفت: به خداوندى كه جز او خدايى نيست، سوگند، من هم نظرى همچون نظر او دارم. پس از سخنان اين دو نفر، بيعت مردم با مُسلم بن عقيل، آغاز شد. همچنين حبيب، در بيعت گرفتن از مردم كوفه، نقشى فعّال داشت. وى پس از حضور در كربلا نيز براى جذب نيرو براى سپاه امام(ع) از طايفه بنى‌اسد و برخورد با دشمنان، تلاش‌هاى فراوانى داشت. حبيب، در روز عاشورا، فرماندهى جناح چپ سپاه امام(ع) را به عهده داشت و از آرامش و روحيه بسيار بالايى برخوردار بود. چنان كه در آستانه شهادت، شاد بود و بر اساس نقلى، با همرزمان خود، شوخى می‌كرد. بُرَير به او گفت: برادر! الآن وقت خنده نيست. حبيب، پاسخ داد: كجا براى شادمانى، بهتر از اين جا؟ به خدا سوگند، جز اين نيست كه اين گروه اُوباش، با شمشيرهايشان به ما هجوم مى‌آورند و ما با حورالعين، هم‌آغوش مى‌شويم. وى، در حالى كه اين اشعار را زمزمه مى‌كرد، به سپاه دشمن، حمله‌ور شد: من، حبيبم و پدرم، مُظاهر است؛ يكّه سوار پيكارجو، ميان شعله‌هاى جنگ. شما، آماده‌تر و پُرشمارتريد و ما، وفادارتر و شكيباتر از شماييم. ما، حجّتى برتر و حقّى روشن‌تر داريم و از شما، پرهيزگارتريم و دليل بهترى داريم. او همچنان رزميد تا به خيل شهداى كربلا پيوست. شهادت حبيب، براى امام حسين(ع)، بسيار ناگوار بود. لذا هنگامى كه وى شهيد شد، فرمود: من، شهادت خود و يارانِ حمايتگرم را به حساب خدا مى‌گذارم. در «زيارت ناحيه مقدّسه»، آمده است: سلام بر حبيب بن مُظاهر اسدى! نام وى در «زيارت رجبيّه» هم آمده است.

🔻کاربرد
موارد کاربرد «الهی پیر شی» در محاورات روزمره

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
جایگزین الهی پیر شی!

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
بیماری پیرغلامی زودرس.

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۳_۱۸-۲۳-۰۲.jpg

#برشی_از_کتاب

📕تا دانشگاه هویزه

🔹لازم است مناطقي مانند هويزه دانشگاه شود تا در کلاس‌های آن واحدهايي را گنجاند كه روزگاري شهدا دانشجويان آن بودند و سرانجام همان دانش آموختگان، امروز اساتيد آن دانشگاه هستند، اما دانشگاه زماني محل رشد علمي و عملي خواهد بود كه اهل معرفت و تشنگان دانش آن را به رسميت بشناسند و در يك كلام خود طالب دانش ضمنی آن باشند.

🔹تا گفتمان "دانشگاه" از راهيان نور ايجاد نشود "دانش ضمني" هويزه و امثال هويزه "آشكار" نخواهد شد. و اين ضرورت ايجاد گفتمان دانشگاه هويزه را بيش از پيش مهم می نماید.

#دانشگاه_هویزه
#شهدا
#حجت_الاسلام_علوی

@tanhaelaj