🔰 علیکم بمجالس ورشکسته!

🔻تعریف
بر شما باد بر جلسات متروک. دعوت به شرکت در جلساتی که خیلی شلوغ نیست. منظور روضه‌های خانگی است که کسی کمتر به آن توجه می‌کند. البته این یک اصطلاح آمیخته به طنز است وگرنه ورشکسته ماییم که آن جلسه را رها کرده‌ایم!

🔻پیشینه
تعبیر و توصیه‌ای از مرحوم آیت‌الله حق‌شناس است. مرحوم آیت‌الله حق‌شناس همیشه سفارش می‌کردند: «علیکم بمجالس ورشکسته» که دو- سه نفر بیشتر نیستند. اگر کسی حاجتی دارد، برود آن‌جا بگیرد؛ حتی خود مرحوم حق‌شناس گاهی به هفت یا هشت مجلس روضه خانگی می‌رفتند.
در مجالس روضه خانگی باور انسان بیشتر می‌شود، چرا که کسی نیست تو را نگاه کند... یعنی امام زمان مرا می‌بیند؟ بله!

🔻ریشه معنوی
اهل‌بیت بنیان گذاران این روضه‌های خانگی بودند.

🔻کاربرد
برای تذکر به برگزاری مجالس روضه خانگی از یک سو و شرکت در چنین مجالسی به کار می‌رود.

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
در مجالس روضه‌خوانی که به صورت خودجوش در منازل برگزار می‌شود (و می‌تواند ایده‌ای برای حجره‌ها و خوابگاه‌ها نیز باشد) انسان احساس فامیلی با امام حسین می‌کند: حسین «ما» را کشتند! در این جلسات به همه نشان می‌دهی که عزادار هستی، برای این‌که همه بفهمند سفارشی نیست، خودجوش است.
اگر در جلسات بزرگ احساس و شور شما بیشتر می‌شود؛ در عوض در جلسات خانگی، باور انسان بیشتر می‌شود. پس علیکم بمجالس ورشکسته!

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

🔰 نخودی در آش امام حسین (ع) انداختن

🔻تعریف
شریک شدن در کار خیر ولو به قدر نخودی!

🔻پیشینه
در گذشته وقتی می‌خواستند کمکی از کسی بگیرند یا او را به شرکت در عزاداری و تأمین بخشی از مخارج آن ترغیب کنند می‌گفتند: شما هم نخودی در آش امام حسین(ع) بیندازید. مثل ریشه در آن گفتار دارد.

🔻ریشه معنوی
«تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى»

🔻کاربرد
این مثل به کمک و دست داشتن در کار خیر اشاره می‌کند.

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
اینطور نشود که از فردا عده‌ای با این مثل بخواهند نخودشان را به رخ امام حسین بکشند!

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
باید مواظب بود انداختن نخود در دیگ باعث بستن دهان وجدان نشود که ما مثلاً دِینمان را به دستگاه امام حسین ادا کردیم... بعضی وظیفه‌شان این است که یک گوسفند در دیگ بیندازند نه یک نخود!... بعضی اصلاً باید خودشان را وقف کنند تا به تکلیفشان عمل کرده باشند.
ر.ک: «اسبت را به رخ ما نکش!»

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

🔰 آتیش‌پاره

🔻تعریف
آتش‌پراکن. کنایه از انسان بی‌قرار. کسی که بی‌قرار حضرت ارباب باشد و شب و روز نشناسد.

🔻پیشینه و ریشه معنوی
بعثت مقدمه نبوت است. باید آتش گرفت تا بتوان آتش زد. آن وقت است که «نبود بر سر آتش میسّرم که نجوشم» اینجا باید از اصحاب الحسین نام برد که هرکدامشان آتش پاره‌ای بودند برای خودشان... اینجا می‌توان از جناب سعید بن عبدالله را نام برد؛ هم چند بار این مسیر طولانی کوفه تا مکه را رفت و آمد... هم در کوفه مردم را تشویق به همراهی با مسلم و امام حسین(ع) کرد... و هم شب عاشورا صحبت کرد... هم خودش را سپر تیرها کرد آخر کار هم فرمود وفا کردم؟

🔻کاربرد
برخی در هنگام ناراحتی و برای عتاب از آن بهره می‌برند حال آنکه آتش پاره فحش نیست! بلکه یک تذکر عرفانی است. آتش پاره کسی است که در حریم پرحرارت کربلا شعله‌ای را پذیرا شده و هرجا برسد با آن گرمابخشی می‌کند. آتش‌پاره آتش‌پراکنی می‌کند هر طور که بتواند. آتش‌پاره گفتمان‌ساز است.

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
امام حسین تکه‌تکه شد تا از آتشش، پاره‌هایی به وجود آمدند به نام شهدا... اصلاً آتش‌پاره‌شدن به تکه‌تکه‌شدن هم می‌انجامد. اگر اجر آتش‌پاره‌شدن شهادت است، چرا من و تو آتش‌پاره نشویم؟! نیستان را به آتش می‌کشانم...
«افسوس به آتش نزدم بال و پرم را
تا باد به عالم برساند خبرم را»
ر.ک: «به آب و آتش زدن» و «آتش در مجلس افتاد»

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
بیماری‌های بیش‌فعالی شنوایی، جوسازی، بی‌بخاری، رخوت، حساسیت به پاسخ، خستگی زودرس، افت ناگهانی فشار.

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

🔰 ارباب ما مدیون کسی نمی‌ماند

🔻تعریف
کنایه از اینکه حضرت سیدالشهدا هوای نوکرهایشان را دارند.

🔻پیشینه
صفحه صفحه تاریخ شهادت می‌دهد این اتفاق را... مجال این سطور نیست بیان آن کرامات صادره از محضرشان.

🔻ریشه معنوی
محال است ما در خیری از اهل‌بیت سبقت بگیریم. اصلاً همین کارها و خدماتی که انجام می‌دهیم هم به اذن آن‌ها است و توفیقش را آن‌ها باید بدهند:
«به حشر هم که برانی مرا ز خویش هنوز
از اینکه نام تو بردم به تو بدهکارم»
و در مناجات خمسه عشر هم اینگونه تعلیم داده‌اند که همه توفیق‌ها از اوست حتی به یاد او بودن: «كَيْفَ‏ أَنْسَاكَ‏ وَ لَمْ تَزَلْ ذَاكِرِي» چگونه تو را فراموش کنم در حالی که تو همیشه به یاد منی. اگر ذاکر، ذکری می‌گوید به واسطه آن است که خدا به او توجه نموده است... تو یاد من می‌کنی که از آن جذبه، به یادت می‌افتم و الا من بی‌سر و پا را چه به مقام ذکر تو؟!
این همان اخلاق خداییِ اولیای الهی است؛ خدایی که اگر کسی توبه هم می‌کند از توفیق اوست و پذیرش توبه‌اش هم کار او: «ثُمَّ تَابَ عَلَيهِمْ لِيتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» و این وسط بنده می‌ماند و شرمندگی از این همه بنده‌نوازی!

🔻کاربرد
برای تذکر به خدام هیئت که ارباب شما «آقا» است. شما نگران نباشید و خادمیتان را خوب انجام دهید.
«تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند»

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
بیماری‌های عجب، بی‌اشتهایی، درد مقدس.

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

حسین.jpg

#یک_لقمه_کتاب

حسین در دسترس همه است؛ حتی در دسترس پای اسبان تازه نعل شده!

📚روضه های ناشناخته کربلا
نخستین مقتل مدیریتی

 

#مدیریت_عاشورایی
#عاشوراپژوهی
#حجت_الاسلام_علوی
@tanhaelaj