photo_۲۰۲۰-۰۸-۲۱_۱۰-۴۵-۲۲.jpg

🔹کتاب« #مسلم_ولی_امر_است»در کاوش شخصیت حضرت مسلم، به دنبال فهم بهتر مفاهیم حیاتی و ضروری مانند نفوذ، استحاله فرهنگی، زمان شناسی، درک و اقدام به هنگام و... است.

🔻 برشی از کتاب:
🔹درس کوفه «دیروز» را در تهرانِ «امروز» نیز می‌توان خواند و اصلاً «باید» خواند، تا یادمان نرود، چه‌طور کوفه‌ انقلابی سر از ناکجاآباد در آورد؛ این حکایت را باید هر روز در خویش مرور کرد تا «فردا»ی روشن انقلاب را نظاره‌گر باشیم.

📚...مُسْلِم «وَلِیِّ اَمْر» است

#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
#نه_دی
@tanhaelaj

🔰 مشق شب

🔸حکایت «نایب الحسین» از منظر دیگری نیز مهم می‌نماید و آن برای کسانی است که سرِ یاری نایب امام زمان‌شان را دارند. حکایت مسلم، باید مشق هرشب ولایت‌مداران باشد.

📚...مُسْلِم «وَلِیِّ اَمْر» است

#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
#نه_دی
@tanhaelaj

🔰 ما کجا؟ امام علی کجا؟

🔻تعریف
کلمه‌ای حق که از آن اراده باطل شود! بهانه‌ای برای عدم الگوگیری و تأسی به اهل‌بیت!

🔻پیشینه
کسی که اول بار این تعبیر را به کار برد گمان نمی‌کرد روزی با این تعبیر وجیه، هزار اشتباه را ماله‌کشی کنند!

🔻ریشه معنوی
«لَا يُقَاسُ‏ بِآلِ‏ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَد» کسی را با خاندان رسالت نمی‌شود مقایسه کرد. در این تردیدی نیست؛ ولی اگر بنا باشد شأن الگو بودن اهل‌بیت به این بهانه، نادیده گرفته شود مصداق «كَلِمَةُ حَقٍ‏ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» می‌شود.‏ اصلاً خود امیرالمؤمنین فرمود: مثل من نمی‌شوید و توانایی آن را ندارید اما من را با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی یاری دهید.

🔻کاربرد
تعبیری که در دو منظور به کار می‌رود: یکی نشان دادن عظمت اهل‌بیت و کوچکی کار‌های ما و دیگری برای توجیه تنبلی و بهانه‌تراشی برای عدم حرکت به سمت قله‌ای به اسم امام!

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
اصل مثل بر پایه یک حرف صحیح است اما کاربردی نادرست پیدا کرده است. این مطلب درست است که ما کجا و اهل‌بیت کجا، اما استفاده این حرف در مواردی است که شخص می‌خواهد اشتباهی مرتکب شود یا حوصله انجام تکلیفی که بر عهده دارد و برایش سخت است ندارد. به تعبیر استاد شهید مطهری:
«ظلمی نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده‌ایم، در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کرده‌ایم. وقتی می‌گویند: پیغمبر چنین بود، می‌گوییم: او که پیغمبر بود؛ یا وقتی می‌گویند: علی چنین بود، می‌گوییم: او که علی بود، تو ما را به علی قیاس می‌کنی؟! ما را به پیغمبر قیاس می‌کنی؟! ما را به امام جعفر صادق قیاس می‌کنی؟! آن‌ها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند»؟! و چون «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر». گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صدبار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع‌های گمراه‌کننده در دنیا یکی همین است: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»»
ریشه اصلی پیدایش این نگاه نداشتن نگاه الگویی به اهل‌بیت است...
مثل مشابه‌: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»

🔻ارتباط با بیماری‌های تشکیلاتی
بیماری‌های چگونگی، توجیه، آنفلوانزای کبکی.

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj

به مناسبت ایام الله #نه_دی

📚تفرجی در کتب

📖"مسلم ولی امر است"

🔍مروری بر برخی از سرفصل ها

🔹نایب امام عاشورا
🔹لحظه شناسی ها و لحظه نشناسی ها
🔹کوفه در آستانه پیچ تاریخی
🔹کوفه انقلابی بود، اما انقلابی نماند
🔹نفوذی برای استحاله کوفه
🔹پرونده ای برای دانایان خاموش کوفه!
🔹آبروی نامشروع!
🔹کنار کشیدن در زمان فتنه، نوعی کمک به فتنه
🔹توقفی در استنباط محتاطان اهل پرهیز!
🔹برخی احتیاطها خلاف احتیاط است
🔹آقای سلیمان! شما دیگر چرا؟ بصیرت! بصیرت!
و...

#نایب_امام
#کوفه
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj

🔰التماس دعا

🔻تعریف
درخواست دعا از دیگران . نوعی خداحافظی است. عمدتاً نوعی حُسن ختام در کلام مذهبی‌ها.

🔻پیشینه
در زبان‌ها و قومیت‌های مختلف برای خداحافظی تعابیر گوناگونی دارند برخی «یاعلی» گویند، برخی دیگر که کمی هم ادبیات خوانده‌اند از (بدرود یا درودها) استفاده می‌کنند و...

🔻ریشه معنوی
آیات و روایات در این باب زیاد است اما از زیباترین گفت‌وگوهای التماس دعا این آیه نورانی است: «قَالُوا يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ * قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بوديم!» گفت: «بزودي براي شما از پروردگارم آمرزش مي‌طلبم، که او آمرزنده و مهربان است!»
دعای وداع زیارت‌های امام حسین را شاید بتوان نوعی خداحافظی دانست اما اگر باز بخواهیم سراغ از خداحافظی‌ها بگیریم این اوراق از اشک خیس خواهد شد... «يَا سُكَيْنَةُ يَا فَاطِمَةُ يَا زَيْنَبُ يَا أُمَّ كُلْثُومٍ عَلَيْكُنَ‏ مِنِّي السَّلَامُ‏»

🔻کاربرد
عمدتاً در حالات و اماکن مذهبی مانند زیارات و عبادات استفاده می‌شود. در مواقع جداشدن دو شخص مذهبی هم استعمال می‌شود و معنای خداحافظی را در خود دارد. در جاهایی که شخصی فازبالا و حالات شبه شهادت دارد نیز به کار می‌رود. در بعضی موارد استعمال برای تعریض و کنایه هم دیده است!
نوع نادری از آن برای حسن مطلع و مواجهه ناگهانی با شخص به کار می‌رود که بیشتر جنبه حال‌گیری یا مچ‌گیری دارد و به جهت بدآموزی بیان نمی‌شود!

🔻نقد/ پیشنهاد/ مثل‌های مشابه
جا دارد در تعابیری که روزانه استفاده می‌کنیم بیشتر بیندیشیم.
آیا «التماس دعا»یمان واقعی است؟ یا گاهی صرفاً یک تعارف تکراری شده است؟
آیا «التماس دعا»یی که می‌شنویم جدی می‌گیریم؟ چقدر؟ بزرگی در جواب «التماس دعا» فرموده بود: اگر یادم بود!
اصلاً چقدر روی همین تعبیر عمیق «خداحافظ» فکر می‌کنیم؟ تعبیری که آیاتی مانند «فَاللَّهُ خَيرٌ حَافِظًا» را یادآور است...
«خلاصه این سفر هم با سلامت ختم خواهد شد
خداحافظ بخوان «فَاللَّهُ خَيرٌ حَافِظًا» اینجا»

🔻مابعد التحریر
همه التماس دعاها یک طرف؛ این التماس دعای امام حسین به خواهرشان یک طرف؛ درخواست یاد ایشان بودن و التماس دعا در نماز شب: «يا اختاه، لَا تَنسِينِي‏ فِي نَافِلَةِ الَّليل» خواهرم! در نماز شب خود، مرا از دعاکردن فراموش مکن!
زینب که بود که حسین از او التماس دعا داشت؟!
ر.ک: «ما را در نماز شبت فراموش مکن»

📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj